Mallikappale

Moihhwhwh :)
Nyt olisi teille kirjaesittely. TAAS.
Jostain syystä oon nyt alkanut lukemaan enemmän kirjoja. Ja nyt mun tielle on astunut ihana kirja, jonka nyt esittelen...



Kirjan nimi: Mallikappale
Kirjailija: Juno Dawson
Julkaisuvuosi: 2020
Alkuperäinen teos: Meat market
Kustantaja: Gummerus
Suomentaja: Aura Nurmi
Sivumäärä: 438
Ikäsuositus: 12+ (ja tässä kirjassa tota suositusta kannattaa ihan oikeasti totella!!)
Kirjan genret: draama (ja romantiikka)




Kuvaus (Gummerus):

Jana Novak on pitkä ja hontelo lontoolaistyttö, joka tuntee epävarmuutta androgyynistä ulkonäöstään – kunnes hänet yllättäen värvätään mallitoimiston listoille ja sinkautetaan supertähdeksi. 
Jana joutuu kuitenkin pian huomaamaan, että muotimaailma on glamourin lisäksi täynnä törkyä: jokaisen kulman takana vaanii petoja, malleja kohdellaan kuin esineitä, ja on vaikea tietää, keneen voi todella luottaa. 
Jana saa kokea niin huimaavia huippuja kuin syviä pohjakosketuksiakin. Miten kauneus voi olla niin rumaa?
Aito, uskottava ja koukuttava Mallikappale on raju ja ajankohtainen kertomus muotiteollisuuden likaisista puolista.



Mun mielipiteitä:

Todella koukuttava kirja mun mielestä. Ja pistää miettimään asioita, oikeasti. Jos muoti ja maailman dystooppinen puoli kiinnostaa, niin ehdottomasti tää kirja käteen. :D

Kirjan päähenkilö Jana on ihana hahmo. Hän murehtii asioita, mutta on kirjassa kohtauksia, joissa ainakin mä olen ylpeä Janasta. :3 Mä tykkään myös tosi paljon Westleystä - mutta hänestä saatte tietää lisää vain lukemalla ton kirjan hih. Ja on siellä monta muutakin kivaa hahmoa, mutta tossa lempparit. <3 Inhokkihahmojakin on rutkasti, esimerkiksi eräs idiootti mies nimeltä Lucas Blo...

Lukujen välissä on kohtia Janan haastattelusta kirjan tapahtumien jälkeen. Ja kirja alkaakin haastattelulla, joka enteilee hieman tulevaa... :D

Tää sisältää myös suhdesotkuja ja kammottavia kohtia, joista tykkään kovasti. :D

Mallikappale on todella upea kirja, joka nousi lempikirjoihini jo puolessavälissä kirjaa <3 (Btw mun lempikirjalista on aika pitkä lol..)



"Ei varsinaisesti hyvä merkki, jos rakkaudentunnustukseen vastataan 'jee'. Vai mitä?" - Sivulta 236



Miksi en suosittele tätä kirjaa ihan jokaiselle:

Tää kirja sisältää seksuaalisuutta, kiroilua ja raakoja paljastuksia muotimaailmasta. :)
Eli herkimpien kannattaa jättää väliin. Ja niiden, jotka ei tykkää YA-kirjallisuudesta, tai ei tunne oloaan tarpeeksi... vanhaksi tällaiselle kirjalle :P


Miksi suosittelen tätä kirjaa:

Upea teos: nappaava aihe ja kiinnostava sisältö. Siinähän se :)


Arvosanani: 9½ (koska tää kirja vaatis mun mielestä enemmän suuria kohokohtia)


"Mun kroppani on kokonaan muiden. Mä olen pelkkä keho. Mä olen lihaksia ja ihoa. Mä olen lihaa." - Sivulta 288


***


Tässä tää postaus oli, toivottavasti piditte, vaikkei kovin pitkä esittely ollutkaan (mä en haluu kertoo kirjasta liikaa) <3


Kommentit

  1. Eräs lukija...19 heinäkuuta, 2023

    Kiinnostavasti kirjoitettu esittely ja kiinnostavan kuuloinen kirja, siinäpä ne tärkeimmät :)) Mun lukulista on kyllä venynyt lähiaikoina nopeemmin kuin ehdin lukea, ja lukemattomat kirjaston kirjat mulkoilee mua tuolta hyllystä... mutta tääkin taitaa tulla must read -listan häntäpäähän odottelemaan 🙈

    VastaaPoista
  2. Ihanalta vaikuttava kirja! Pitää lukea joskus. Tykkään tästä ns. muodosta miten teet näitä kirja-arvosteluja, ne on selkeitä ja ymmärrettäviä 🧡🧡
    (PS. tää ei antanut mun kommentoida blogger -käyttäjälläni - joten pari seuraavaakin kommenttia tulee oleen tällee kommentoituja)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun tykkäät 🩵🩵 Heh selvä :))

      Poista
  3. Kiva esittely!😃 Kuulostaa kivalta kirjalta, mutta en ehkä vielä lue sitä... 💚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietinkin just, pitäiskö tehdä joskus kirjaesittely niille jotka ei tykkää romantiikasta ja reaalimaailmasta kirjoissa :'D
      Kiitos <3

      Poista
    2. Tee, tee, tee! 😂🙃

      Poista
  4. Okei kuulostaa tosi kivalta kirjalta :D (varsinkin sen jälkeen kun sä sanoit että ei sovellu ihan kaikille) Kirjastoon siis :)) Mutta joo oot niin hyvä kirjottaan näitä arvosteluja 🩷🩷

    VastaaPoista
  5. Hmm, minua ei oikein kiinostanut. Ehkä se johtui siitä, että en vielä lue YA-kirjoja ja minun mielenkiinnonkohde ei ole muoti…
    No kuitenkin hyvin kirjoitettu kirja-arvostelu, vaikka ei napannut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei se mitään <3 Mä yritän tehdä kirjaesittelyn jostain ei YA-kirjasta ;)
      Kiitos kummiskin paljon 🩵

      Poista
  6. HEI JOO MÄ OLEN LUKENUT TÄN IHAN PARASSS. Tää arvostelu ei kertonut ihan kaikkea tbh - sä et esimerkiksi kertonut siitä, et Jana aloittaa taistelun rikkinäistä muotibisnestä vastaan. Ja en sanoisi, että tää kertoo MUODISTA - tää kertoo enemmänkin niistä ihmisistä, jotka työskentelee muodin takana, ja vallankäytöstä. MUT NOI LAINAUKSET ON LOISTAVIA. Mä en muista tästä enää ihan niin paljoa, et tietäisin, mistä kohtaa noi on, mut ne on silti niin hyviä.

    Ps. Mä veikkaisin, et sanalla dystooppinen ei voi kuvailla oikeasti olemassa olevia asioita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MAHTAVAA HEIIIIJJJJJJJFHHHF :D
      En kertonutkaan kaikkee, koska en halunnut :33
      No joo true :'D
      Kiva et pidit <3
      Ps. Ei ehkä voikaan mutta mä voin ✨✨

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)