MBTI tietoa & höpötystä

Moijj 🩵

Tiedättekö, mikä on MBTI? Luulen, että suuri osa on ainakin kuullut tuosta. :) No, tää postaus sisältää tietoa ja höpöttelyä musta itsestäni - sekä voitte itse testata mikä ootte MBTI:ssä <3

Kuva: Pixabay


Siis mikä on MBTI?

Wikipedian kertomaa:

"Myers–Briggsin tyyppi-indikaattori (lyh. MBTI, engl. Myers-Briggs Type Indicator) on psykologinen indikaattori, joka kuvaa ihmisen persoonallisuutta neljän ulottuvuuden avulla."

"Myers–Briggsin tyyppi-indikaattori jakaa väestön 16 toisistaan poikkeavaan persoonallisuustyyppiin, joilla on tiettyjä toisistaan erottavia ominaisuuksia siinä kuinka ihmiset havaitsevat asioita ja millä perusteilla ihmiset tekevät päätöksiä."

Okeiih toi saattaa olla vaikee ymmärtää. 😂

Miten MÄ sitten kertoisin ton:

MBTI on siis lyhenne sanoista "Myers-Briggsin tyyppi-indikaattori". Myers-Briggs on siis jotain tän jutun keksijöiden nimiä tai jotain (lol en jaksa kertoa mut menkää kattoo Wikipediasta jo kiinnostaa, ihan vaan hakusanalla MBTI). Ja tyyppi-indikaattori on siis sellanen juttu, joka määrittelee maailman ihmispersoonallisuudet erilaisiin tyyppeihin. Jokaisella ihmisellä on oma "tyyppinsä". Ja noita erilaisia persoonallisuustyyppejä on 16 - ei yhtään enempää eikä vähempää. :)

 

Toivottavasti ymmärsitte / tiesitte noi jutut jo. :D


16 persoonallisuustyyppiä ovat...


INTJ eli arkkitehti

INTP eli loogikko

ENTJ eli päällikkö

ENTP eli väittelijä

INFJ eli asianajaja

INFP eli sovittelija

ENFJ eli protagonisti

ENFP eli aktivisti

ISTJ eli logistikko

ISFJ eli puolustaja

ESTJ eli johtaja

ESFJ eli konsuli

ISTP eli virtuoosi

ISFP eli seikkailija

ESTP eli yrittäjä

ESFP eli viihdyttäjä


***

Saatatte miettiä mitä noi kirjaimet tarkoittaa. Jokaisella kirjaimella on oma merkityksensä...

E = ekstrovertti

I = introvertti

S = havainnoiva (sensing)

N = intuitiivinen

T = ajatteleva

F = tunteva

J = harkitseva (judging)

P = spontaani (perceiving)


Voitte itse katsoa heti alkuun, että mitkä neljä kirjainta noista sopii teihin ja katsoa, mikä persoonallisuustyyppi on. :) Mutta mitään ei kannata heti uskoa, joten älä lukittaudu heti siihen vastaukseen! ;)

Kuva: Kansankynttilästä ihmisten johtajaksi


Jos haluat tietää todella yksityiskohtaisesti omasta persoonallisuustyypistäsi, tee tuota testi alla!

https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustesti

Jos et ymmärrä jotain kysymystä, paina vaan siitä keskeltä. :)

Tulos on jopa hämmästyttävän totuudenmukainem. Esimerkiksi mun tuloksessa lähes kaikki kuvaukset pitivät 100% paikkaansa!


Mun tyyppi

Mun persoonallisuustyyppi on asianajaja! Ja arvatkaa mitä - se on kaikkein harvinaisin (alle yks prosentti väestöstä). ;) Joo tietty piti flexata. XD

Olen testannut tuon testin neljä kertaa ja kaksi kertaa se sanoi asianajaja. Kerran tuli sovittelija. Mutta kun tein sen neljännen kerran todella huolella, vastauksia miettien kunnolla, sain asianajaja. Olen siis asianajaja. :)

Tässä tuloksia joita sain:



Kyllä, olen aika varma että prosentit pitävät paikkaansa. Olen todellakin introvertti, toimin yleensä intuitiivisesti, avoin periaatteille, suunnitteleva ja aika varovainen.

"Asianajajilla on hyvin ainutlaatuisia piirteitä: vaikka he esittävät asiansa hienopuheisesti ja rauhallisesti, heillä on erittäin vahvoja mielipiteitä, ja he taistelevat väsymättömästi heille tärkeiden asioiden puolesta. Tämän persoonallisuustyypin yksilöt ovat päättäväisiä ja voimakastahtoisia, mutta käyttävät energiaansa harvoin oman henkilökohtaisen etunsa tavoitteluun. Sen sijaan he toimivat luovasti, käyttävät mielikuvitustaan, vakaumustaan ja herkkyyttään luodakseen tasapainoa."

Eka lause on niin mä. Niin mä. Mutta en mä ehkä oo kovin päättäväinen. Tai en tiiä. Mutta joo, mulle on tosi tärkeetä et elämä ja ihmiset on tasapainossa.

"Asianajajat näkevät usein toisten auttamisen elämäntarkoituksenaan."

JEPJEPJEPJEP!


Joo siis tollanen mä oon. :)

*


Mua kiinnostaa persoonallisuusjutut tosi paljon.

Rakastan tutkia ihmisiä ja teen kaikkeni selvittääkseni, et mitä tietynlaiset ihmiset haluavat maailmalta ja itseltään. Mä rakastan auttaa ihmisiä. Ei, en fyysisesti. Vaan henkisesti. Mä olen auttanut monia esimerkiksi Testimadossa. Ja oikeasti musta on ollut ainakin vähän hyötyä. Oon oppinut, että paras ei ole vaan lukea muiden valituksia. Paras on ottaa selvää. Paras on auttaa. Henkisesti auttaminen on asia, jota mä ehkä haluun tehdä työssäni aikuisena.

Ps. Mä oon miettinyt mun ammatiksi näitä: asianajaja (lol :)), psykologi, terapeutti, toimittaja ja joku pienten lapsien urheiluohjaaja. :)) Ja mulla on haave kirjailijan urasta, mutten tiiä sen toteutumisesta. Ja bloggaajana haluan jatkaa pitkälle!! En tiiä, mulla on kaikenlaisia mahdollisuuksia auki. :)


***

Oonko ainoa joka on ihan hulluna näihin juttuihin? Ja oonko ainoa, joka on asianajaja? Haluutteko lisää postauksia, joissa höpötetään persoonallisuuksista? Näistä jutuista on nimittäin runsaasti meemejä, faktoja ja shippejä :D

Ja kertokaa ihmeessä oma tyyppinne ja jotain faktoja, jos haluutte! ;))


Kommentit

  1. IHANA! Mä oon tehnyt sen persoonallisuustestin muistaakseni viis kertaa ja yrittäjä (ESTP) oon täpöllä. En toki parista pikkukohdasta täsmää mutta muuten ehdottomasti! Tosi mielenkiintoinen postaus, kiva kuulla sun mielipiteitä ja sun persoonallisuustyypistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS 🩵 Joo yrittäjä kuvaa aika hyvin sua (sen mukaan mitä sua tunnen) :))
      Ihanaa <3

      Poista
  2. Oho, mäkin oon INFJ-T!! Oon tehnyt ton useamman kerran, mutta INFJ-T:n oon saanut kai useimmiten ja se tuntuu omimmalta. Tai ehkä olisin mielummin ANFJ-T, koska oon ambivertti, mutta sellaista vaihtoehtoa ei ole. Me taidetaan olla vielä enemmän samanlaisia kuin tiedetäänkään.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus saan myös INFP-T, mutta oon enemmän kyllä harkitseva kuin spontaani, joten INFJ-T se on :€

      Poista
    2. Oho vau ihanaa! Sä oot eka asianajaja kenet tunnen :DD
      Haha ei taida olla ambiverttia noissa :) Mut ootko sä enemmän intro- vai ekstrovertti? Uuh jep :O 🩵

      Poista
  3. Ihana! En ola asianajaja, mutta olen arkkitehtuuri. (INTJ) Nuo arkkitehtuurin pirteet kuvaa minua niiiin hyvin. Yksi asia ei kuitenkaan pidä paikkaansa. 🙄 Testasin kolme kertaa, aina arkkitehtuuri. Voisi alkaa lukea sivua lisää, jotta tietäisin mitä noista meidän luokkalla on. 🤭 Ja tee näitä lisää, minustakin on kiehtovia ihmisten personallisuus. Ennen testiä sain itsestä kirjainten mukaan logistikko. Oho, aika pitkä kommentti minulta. 🩵

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asianajaja ja arkkitehti ei eroa toisistaan ihan kauheesti loppujen lopuksi :D
      Jep mäkin testaan aina mitä mun tutut saattaa olla 🤫
      Kiva kuulla! :( Kiitos superpaljon 🩵

      Poista
  4. Perho, olen Undulaatti en Kisu. 🥲

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha mä poistin sen kommentin :P Jostain syystä mun autocorrect korjasi sen Kisuksi enkä huomannu 😂😂

      Poista
  5. Joo, kun tulin uudestaan se oli kadonnut, pelkäsin että olin kommentoinut väärän postaukseen. 🫣

    VastaaPoista
  6. Kiva postaus!💚 Mä olisin Aktivisti, ENFP, tosin en ole aivan varma niistä kaikista lopuista, kun mulla ei oo mitään käryä mitä tarkoittaa vaikka intuitiivinen.😂 Ja muutenki tuota testiä tehdessä olen aina epävarma vastauksistani. Olen joskus saanut tulokseksi myös Päällikön, ENTJ, joka on kyllä aivan erilainen kuin Aktivisti. 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :))
      Ymmärrän :) No, tee joskus tulevaisuudessa se testi uudestaan tai googlaa ne oudot sanat :D
      No siis intuitiivinen tarkoittaa sellasta, et menee oman intuition mukaan, eli ei oikeestaan mieti suunnitelmia vaan toimii silleen miten yhtäkkiä mieli sanoo :)

      Poista
  7. Upea ja mielenkiintoinen postaus. Mä en ennen tiennyt MBTI:stä. Tutkin sitä hetken ja se oli tosi kiinnostavaa. Mä olin INTP eli loogikko (kolme prosenttia väestöstä on loogikkoja :D). Mun äitikin on asianajaja :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos <3 Ihana kuulla että kiinnostuit :D Mun siskokin on kai loogikko :DD

      Poista
  8. Eräs lukija...06 elokuuta, 2023

    FAKTOJA JA MEEMEJÄ KIITOS.

    Tosiaan mäkin oon asianajaja ja se kuvaa mua tosi hyvin, vaikka en oo aina ihan varma, pitääkö ne prosentit paikkansa.
    Introvertti - ehdottomasti Intuitiivinen - kai, en oo varma?
    Tunteva - henkeen ja vereen Harkitseva - kuulostaa tutulta...

    Ja siis kaikin puolin kiinnostava postaus ja ylipäätään kiinnostava aihe 💙 Pitääkin alkaa testailla, mitä vanhemmat ja luokkalaiset on... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. SELVÄ. :)
      Etkö sä ollutkaan arkkitehti vai muistanko väärin?? XD
      Ihanaa kiitos <33 ;)

      Poista
    2. Eräs lukija...06 elokuuta, 2023

      Tein sen nyt noin kymmenennen kerran, ja mietin niitä vastauksia aika pitkään. Asianajaja :D

      Poista
    3. Eräs lukija...06 elokuuta, 2023

      Miten täällä on näin paljon asianajajia? 🙈

      Poista
  9. Kirjoittelija06 elokuuta, 2023

    Wow, mäkin olen asianajaja!!😮😃 Kumma muuten kun niin moni näyttää olevan asianajaja, kun niiden piti olla vähemmistö.🤔
    Ja tosi kiinnostava postaus myös, kun en ollut ennen kuullutkaan asiasta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau paljon asianajajia täällä! 😂😂
      Kiitos 💪🩵

      Poista
  10. Mähän oon saanut tosta testistä aina asianajajan kun oon sen tehnyt, paitsi nyt äsken kun tein sen ja sain sovittelijan… Eihän niissä hirveästi eroa ole, mutta asianajaja kuulostaa enemmän omalta.
    Mut joo introvertti (selkeesti), intuitiivinen joo, tunteva ehdottomasti ja mun mielestä enemmän harkitseva. Asianajaja siis :)

    VastaaPoista
  11. Et oo ainoa. Munkin mielestä kaikki tällaiset persoonallisuusjutut on tosi mielenkiintoisia, ja mä tykkään lukea näistä. Ehdottomasti lisää tällaisia postauksia - tosin kaipaisin enemmän jotain tietotekstityyppistä tai sun omia kokemuksia kuin meemejä tai shippejä... Mut joo, tosi mielenkiintoinen ja hyvä postaus 💜

    Noiden kirjainten perusteella olisin omasta mielestäni logistikko ja olen saanut sen kai myös, kun olen tehnyt ton testin. Mä olen saanut tosta testistä joskus kyllä jonkun muunkin - oiskohan ollut asianajaja kun se oli joku tosi harvinainen. Ja toi kuvaus asianajajasta kyllä kuvastaa mua täydellisesti. "Asianajajat näkevät usein toisten auttamisen elämäntarkoituksenaan." KYLLÄÄÄ. Mut joo, en sitten tiedä, pitäisi varmaan tehdä toi taas uudestaan ihan ajan ja ajatuksen kanssa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla, kiitos!! <3
      Okei laitetaan muistilistalle ;D

      Kiinnostavaa :D Okei wow täällä on ihan kauheen paljon asianajajia / luultavasti asianajajia :O XD Joo tee ihmeessä ;DD

      Poista
  12. Mä olen tehnyt tän nyt kolme kertaa, ja aina tulee eri tulos 🥲 Tänään olin päällikkö, joskus aiemmin asianajaja. Mut hauska postaus anyways, kiva kuulla asioista, jotka kiinnostaa ihmisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee se sitten neljännen kerran todella huolella yolo :) Kiitos <3 (joo tää todellakin kiinnostaa ihmisiä kun katsoo kommenttien ja lukukertojen määrää tässä postauksessa)

      Poista
  13. Mun oli vielä pakko tulla kommentoimaan tähän.. enhän mä oo kun pari kuukautta myöhässä 😂🫣 Mä tein tuon testin tästä sun postauksesta inspiroituneena ja sain tuloksen että oon protagonisti eli ENFJ. Ja se kuvaus oli (ihan melkein) aivan täysin minä 😂😭 Ekstrovertti - EHDOTTOMASTI - Intuitiivinen - aika vaikea sanoa - Tunteva - ERITTÄIN - Harkitseva - joo :)
    Tosi kiva että teit aiheesta postauksen, koska mäkin pääsin tutustumaan enemmän tähän aiheeseen <3 Jos sulla vaan riittää intoa niin olis ihana lukea joskus toinen postaus tästä aiheesta (meemit ja shipit kuulostaa hyvältä 😂👀) 🩵🩵

    VastaaPoista
  14. Kommentoin tähänkin, ihan liian myöhässä...
    Mutta mä oon INFP-T ja siis ei muuta... en mä tiiä, ihan sama heippa :') kiva postaus

    VastaaPoista
  15. Voi vitsi nimi unohtu, mutta tuo äskönen kommentti oli siis minä, Usva :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)