Ajatuksia - ulkonäkö

Hellou 💘

Tämä postaus tässä on aika lyhyt mielipide/ajatuspostaus aiheesta ulkonäkö ja miksi se on yliarvostettua. Tule ihmeessä lukemaan ;)


Kuva: Pixabay

Mitä väliä ulkonäöllä oikeastaan on? No, kaikki ihmisethän haluavat näyttää siistiltä ja se on täysin normaalia ja hyvä juttu. Muiden ihmisten rakkaus ehkä saadaan paremmin, jos on hieman ehostanut itseään eikä näytä kuolevalta erakolta, joka haisee homehtuneelle banaanille (lol :D). Ja ihmiset yleensä haluavat sulautua joukkoon.

Miksi sitten ihmiset haluavat sulautua joukkoon? Mikseivät kaikki voisi vain olla sen näköisiä kuin tykkäävät? Useat varmasti vastaisivat, että "tykkään olla samanlainen kuin muutkin". Mutta miksi?

Vastaus on tässä: Ihminen kokee luonnostaan halua kuulua joukkoon. Esimerkiksi nuorilla "joukkoon kuuluminen" tarkoittaa monien mielestä meikkiä, kouluruoan vihaamista ja ehkä myös päihteitä. Mutta ei joukkoon kuuluminen vaadi tuota. Tai jos joillakin vaatii, niin se ei ole kovin hyvä juttu.

Ulkonäkö on kuin suljettu kirja. Kirjan kansi saattaa olla todella hieno tai erittäin outo. Mutta kun kirjan avaa, saattaa eteen tulla jotain muuta kuin kansi kertoo. Sama juttu ihmisissä! Me ihmiset näemme muut eri näköisinä ja ulkonäön perusteella meille tulee ensivaikutelma ihmisestä. Mutta jos tutustuu paremmin, saa tietää toisista asioita, jotka ulkonäkö peittää alleen.

Mutta todella harva enää avaa noita ihmisten kirjoja.

Maailma on kirjasto, täynnä ihmisiä - kirjoja. Jokainen on vaatteista, meikeistä ja muusta sälästä huolimatta erilainen. Joissakin on naarmuja, jotkut ovat vanhoja ja jotkut erittäin ohuita.

Meidän pitäisi olla kiinnostuneempia. Tietystikään aina ei jaksa, joka on okei. Mutta jos tapaa ihmisen, pelkän ensivaikutelman perusteella ei kannata torjua ihmistä. Ja myös päinvastoin!

Ulkonäkö on vain suljettu kirja, eikä se kerro sinusta paljoakaan. Tai kyllä se voi kertoa tyylistäsi, mutta mitä se kertoo haaveistasi, salaisuuksistasi ja peloistasi? Ei mitään!

Tietenkin ihmiset saavat sulautua joukkoon jos siltä tuntuu. Tietenkin meikkiä saa käyttää ja tietenkin saa olla samanlainen kuin muutkin. Mutta kannattaa miettiä mitä sinä oikeasti haluat.

Mä itse en tykkää kauheasti meikeistä. Kyllähän meikki tekee kauniimmaksi ja siitä tykkään, mutta miksi liioitella sen kanssa ja yrittää muuttaa itseään sen avulla? Se on teennäistä.

Tää on vaan mun mielipide ja mä olen tyyppi joka rakastaa ihmisissä eniten aitoutta - rohkeutta olla ensivaikutelmaltaan se, mikä avattuna kirjana olisi.

Jokainen kirja on hyvä just omana itsenään, kaunis omalla tavallaan ja upea tyyppi elämään tässä maailmassa. Jokaisella on oma tärkeä sydän, olipa se sitten suuri tai pieni, ehjä tai särkynyt. Muistakaa se <3


Kommentit

  1. Mä olen täysin samaa mieltä. 💚 Ihana muistutus, että ihmisten ulkonäkö voi pettää tai toisinpäin.

    VastaaPoista
  2. Aivan ihana postaus, ja just näinhän se menee :) Mä rakastin tota kirjavertauskuvaa - aloin kuvitteleen millanen mun olis. Tälläset ajatuspostaukset on ihania, tee ihmeessä joskus lisää 🧡🧡🧡🧡🧡

    VastaaPoista
  3. Eräs lukija...22 heinäkuuta, 2023

    Niin totta 💜💜 Toi sun kirjavertaus oli tosi hyvä ja oikeestaan oon samaa mieltä koko postauksen kanssa - mä vaan inhoan teennäisyyttä. Ja enhän mä sua tunne, mutta vaikutti just sun tyyliseltä kirjoitukselta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi ihanaa kuulla <3 Haha kyllä sä mut jotenkin taidat tuntea ;))

      Poista
  4. Ihana aihe, kirjavertaus & kirjoitus 💜

    VastaaPoista
  5. Ihana postaus ja tärkeä aihe, josta olen samaa ihan samaa mieltä🤍 Kirjavertaus oli myös tosi kekseliäs ja osuva! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa et ootte samaa mieltä <33 Kiitos, mäkin oon ylpeä siitä :))

      Poista
  6. Tärkeä aihe ja hyvin kirjoitettu postaus. Kirjavertaus ihan superhyvin keksitty 🤍🤍 Mua itseäni ei kiinnosta miten toiset pukeutuvat, tai meikkaavatko he tms. Tästä hyvä esimerkki on TB-yhteisö, jossa suurin osa ei tiedä miltä toiset näyttävät ja silti tullaan toimeen keskenään. Ulkonäkö ei ratkaise mitään.
    Toisaalta jos mun edessä seisoisi kolme ihmistä, todella vahvasti meikattu, hieltä haiseva likaisia vaatteita käyttävä ja siististi pukeutunut lievästi meikannut. Mä valitsisin viimeisen ja tutustuisin häneen, vaikka tiedänkin, että kaksi muuta voivat myös olla ihania ihmisiä.
    Mä itse haluan näyttää hyvältä. Mä tiedän, ettei ketään kiinnosta, mutta mua itseäni kiinnostaa :)
    Mut joo ihana postaus 🩵🩵🩵

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon 🩵🩵 Jep oot aivan oikeessa, sama :D
      Mäkin haluan näyttää siistiltä, mut oikeestaan mua ei kiinnosta :) Kaikki saa näyttää miltä haluu <33

      Poista
  7. Ihana postaus! Kuten moni muu sanoin, niin kirjavertaus on hauska & keksiliäs. Ja noin se menee, mistään ei tiedä etukäteen millainen se/hän on. Tee muuten lisää noita mielipide postauksia, tuo postaus oli tosi hyvä! 🫶🏻🩵🩵🩵

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kiitossss 🩵 Joo mulla on mielipiteitä aika paljonkin 🙃🫶

      Poista
  8. Mä halusin vaan tulla kiittämään tästä postauksesta näin vähän myöhässä, tää on aihe jonka kanssa mulla on ollu paljon tappelemista itseni kanssa. <3 Sulla vaikuttaa olevan tosi hyviä ajatuksia aiheesta ja tykkään tyylistä jolla tämä postaus on kirjoitettu, kiitos tästä ihan hurjasti! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa <33 Oot ihana just tollasena niin kuin me kaikki muutkin :) Kiitti <3

      Poista
  9. OKEI SIIS MÄ OON KIRJOITTANUT TÄTÄ NYT KAKSKYT MINUUTTIA JA ALKAA MENNÄ HERMOT KUN EN OSAA MUOTOILLA AJATUKSIANI.

    Tällaiset ajattelupostaukset on tosi kivoja, mut mä vähän hukkasin sun pointin tässä. Onko se se, että ei pitäisi meikata, vai että ei pitäisi näyttää samalta kuin muut, vai että ei pitäisi välittää, miltä näyttää, vai että ei pitäisi välittää muiden mielipiteistä ulkonäöstään...?
    Otetaan ekana se meikkaaminen. Sä unohdit sen faktan, että meikkiä voi käyttää myös joukosta erottumiseen, ja monet tekeekin niin."Useat varmasti vastaisivat, että "tykkään olla samanlainen kuin muutkin". Mutta miksi?" Mä en rehellisesti sanoen tunne ketään, joka vastaisi noin. Yllättävän harvat ihmiset tuntuu meikkaavan muiden vuoksi, enemmänkin just sen takia, että voisi näyttää itseltään. Tai edes sen takia, että ihmiset pitäisi niitä kivan näköisinä, mikä ei kuitenkaan oo sama asia kuin "näyttää samalta kuin kaikki muutkin". Vaikka sun "oma itsesi" ei olisikaan kovin näyttävä, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että yrittää sulautua joukkoon.
    Ja se, että ulkonäkö ei kerro susta mitään - kyllä se oikeastaan kertoo, ainakin siinä vaiheessa, kun sut oppii tuntemaan. Se, miltä sä näytät, on osa sua ja erottaa sut muista ihmisistä ja rakentaa sun identiteettiä. Se voi myös ihan konkreettisesti kertoa sun ajattelutavasta - bändipaitoja, kierrätettyjä vaatteita tai joku alt-tyyli, johon kuuluu oma alakulttuurinsa, kuten vaikka gootti, punk tai grunge.
    "Kyllähän meikki tekee kauniimmaksi" - meikin ja kauneuden käsitteet tuntuu olevan vähän hukassa nykyään. Kauneus ei oo vaan sitä, että näyttää joltain valmiiksi muotoillulta mallilta ihmisestä. Kauneutta on tosi, tosi monenlaista. Tai kuten mun kaveri leirillä sanoi: "Mä vaan tykkään katsella kauniita ihmisiä. Ja jokaisessa on jotain kaunista, kun kattoo tarpeeks pitkään." Meikin tarkoitus taas voi joskus olla myös se, että sä näytät pelottavalta, enemmän maskuliiniselta, pirteämmältä tai hauskalta. Sä voit vaikka piirtää pieniä tähtiä kasvoihisi - mun toinen kaveri puolestaan tekee sitä joskus. Sä voit pukeutua vaatteisiin, jotka tuo sun mieleen tietynlaisen maailman tai paikan tai ajan. Ja "...kaikki ihmisethän haluavat näyttää siistiltä" - ei, jotkut taas pukeutuu tarkoituksella epäsiististi protestoidakseen.
    "...mutta miksi liioitella sen kanssa ja yrittää muuttaa itseään sen avulla? Se on teennäistä." Ihan kuin ihmiset ei olisi koko ajan teennäisiä kaikessa, mitä ne tekee. :D Et sä voi muuttaa itseäsi meikin avulla, mutta sä voit ILMAISTA itseäsi meikin avulla.
    "rohkeutta olla ensivaikutelmaltaan se, mikä avattuna kirjana olisi." Genuinely asking, mitä ihmettä tää tarkoittaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mITEN TÄSTÄ TULI NÄIN PITKÄ-

      Poista
    2. Täähän muistuttaa enemmän jotain kolumnia kuin kommenttia DX
      Vastaan pian :)) Toivottavasti :)))

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)