Miten inspiroidun?

Hallo!

Tämä postaus on ikään kuin inspiraatiopostaus. No jaa, ei varmaan kukaan tästä inspiroidu. Mutta halukkaat saavat totta kai inpiroitua. :)

Kerron siis asioita, mistä minä inspiroidun ja miten käytän inspiraatiota edukseni kirjottamisessa. Ehkä täällä on jotain outoakin asiaa seassa...?l

Varoitus: älkää lukeko, jos ette jaksa juuri nyt tylsää perhomaista höpöttelyä. :)

Ps. Kaikki kuvat ovat Pexelsistä.



Kummalliset väläykset

Juuri niin. Suurin osa kirjoituksistani (myös täällä blogissa) ovat syntyneet pienestä, kirkkaasta ideasta, joka välähtää kummalliseen mieleeni odottamattomaan aikaan. Idea ei välttämättä edes liity mihinkään ympärilläni olevaan asiaan. Se vain ponnahtaa jostain. Koska tykkään listoista, tässä teille lista havainnoillistamaan outojen ideaväläysteni syntyä:

1. Teen jotain normaalia tai epänormaalia.
2. Jostain maailmankaikkeudesta ponnahtaa pieni idea.
3. Idea alkaa kehittyä päässäni hiukan suuremmaksi (vain hiukan, se ei ole lähelläkään valmis!!).
4. Ryntään lähimmän kynän luokse.
5. Raapustan sekavin sanoin idean hätäisesti johonkin paperiin tai jos paperia ei ole saatavilla, vaikka omaan käteeni.
6. Jatkan asiaa, mitä olin tekemässä kohdassa 1.


Ihan oikeasti, kerran yritin lyijykynällä kirjoittaa kämmenselkääni yhtä satumaisen ihanaa ideaa... No ainakin idea säilyi kädessäni, kunnes sain tallennettua sen koneelleni. :D

MUTTA aina nämä ideaväläykseni eivät saakaan onnellista loppua. Saattaa käydä näin (tämä tapahtuu etenkin, kun olen nukahtamassa):

1. Tapahtuu täsmälleen samat asiat kuin edellisessä listassa kohdissa 1-3.
2. Pähkäilen, onko idea niin huikeanmahtavansuperhyvä, että se olisi pakko tallettaa muistiin.
3. Päätän, että jos muistan sen silloin kun on aikaa, raapustan sen silloin ylös.
4. Jatkan tekemistäni.
---
5. Idea oli vain hetkellinen väläys, jota en muista enää tuon hetken jälkeen.


Onneksi olen ottanut opikseni. :) Enää en jätä superideoitani vain muistini varaan... 

Joskus käy myös niin, että päätän idean pääsevän huonojen-ideoiden-listalle-jota-ei-tarvitse-koskaan-enää-vilkaista.




Inspiraatiopostaukset

Joku saattaa miettiä, että miksi laitan tämän tähän oman otsikkonsa alle. No koska inspiraatiopostaukset ovat blogien laatukamaa. Kuka ei inspiroituisi niistä - edes hiukkasen??

Varsinkin tarinoiden nimet ovat aina huikeita. En ole muistaakseni koskaan käyttänyt omissa teksteissäni minkään inspiraatiopostauksen "tarinoille nimiä" -kohtaa, mutta ne ovat minulle kuin... inspiraatiosanoja. Aivan mahtavia. 

Sitten kuvat. Jos katsoo kuvaa sillä silmällä, että itse olisi kuvassa, niin sitten inspiroituu. Tai ainakin näin on minulla usein. Ei vain katso kuvaa, vaan on itse osa sitä.

Kuvat on inspiraatiopostauksissa tärkeä osa, eli älkää please unohtako niitä. :)






Oma elämäni

Se, mitä minulle tai jollekin toiselle tapahtuu elämässäni, vaikuttaa paljon teksteihini. Todella harvoin kirjoitan tekstiä täysin omasta näkökulmastani. Käytän kertojana ihmistä (tai miksei jotain muuta), joka saa vaikutteita minun elämäni ihmisistä (tai jostain muista :)). Tämän blogin teksteistä suurimman osan tapahtumat eivät ole tapahtuneet minulle tai (luultavasti) kenellekään tuntemalleni ihmiselle, mutta joku pieni ajatus taustalla on ollut. Se saattaa olla myös vain pieni asia, jota en itsekään huomaa tekstistäni.

Tekstit kertovat kirjoittajasta yllättävän paljon. Joku suuri tunteilija ei välttämättä jaksa kirjoittaa mitään iloisenpirteää, vai kuinka? :)

Sade kuuluu myös tähän kategoriaan. Täällä maailmassa sataa toisinaan ja se olotila, mikä sateen ropinasta tulee, tunkeutuu väkisinkin tarinoihini.

Voisin inspiroitua ihan mistä vain, jos yrittäisin. Aina ei kuitenkaan jaksa. Mutta maailma on inspiraatiota täynnä, se ei koskaan lopu - vaikka siltä tuntuisi. Kotona jokainen nurkka saattaa olla käyty jo läpi, eikä niistä saa nyhdettyä ainuttakaan inspiraationhöyhentä. Tässä tapauksessa kokeile jotain uutta: käy vaikkapa lenkillä aivan uudessa paikassa (puhelin mukaan!) tai piiloudu saunan lauteiden alle. 

Jooh, kummallisuus on osa inspiroitumista, ainakin minulla. :)





Muiden kirjoitukset

TODELLAKIN. Jos kirjoja ja tarinablogeja ei olisi, en inspiroituisi tällä tavalla. Väkisinkin otan vähän itseäni paremmista kirjoittajista mallia, esimerkiksi katson sitä sanavalikoimaa, jota he käyttävät. Luin äskettäin vanhoja tekstejäni ja hämmästyin. Tarinani kuulostivat tönköiltä - ja osaksi se johtui sanoista, joita käytin. Käytin usein pelkästään tavanomaisia ja yksinkertaisia sanoja, en mitään "hohdokkaampaa" ja "vaikeampaa". Verratkaa vaikka itse. (Omassa pienessä mielessänne tietysti.) :D 

Joskus luettuani jonkun tekstin aloitan jalostamaan sen tekstin ideaa omanlaiseksesni. Jos alkuperäistä tesktiä ja minun tekstiäni vertaa, ei niistä voi sanoa, että ne olisivat pohjimmiltaan samanlainen teksti! Kuulostaa tekijänoikeuksien varastamiselta. No voin sanoa, ettei se ole sitä!





Sitten kirjoittaminen, vaikka se ei oikeastaan kuulu tähän postaukseen

Idea lähtee toisinaan kehittymään eteenpäin niin hurjaa kyytiä, että on pakko alkaa kirjoittamaan. Tai siis pakko ja pakko. Minähän syöksyn kynäni ääreen haltioituneena. Joskus yritän pakottaa itseäni kirjoittaman ja saamaan aikaan kaikkea. No, siitä ei tule mitään. Vain sekavia sanoja ja turhaantumisia. Eli en suosittele. Kannattaa kirjoittaa vain silloin, kun tuntee sen oikeaksi.

Aika usein ideani muovautuvat hieman erilaisemmiksi, kuin mitä ne ensin olivat. Näin saattaa tulla idea 1 ja idea 2, jotka molemmat tahdon toteuttaa!

Jos se todellinen kirjoittajaminä tulee esiin (kuten se usein tulee), minä vain kirjoitan, enkä ajattele tapahtumien kulkua ja vuorosanojen yhteensopivuutta. Sanat tulevat luonnostaan jostain. Tässä piilee huono puoli; minulta jää huomaamatta erilaiset vaihtoehdot. 

Jos te lukijat tykkäätte erityisesti jostain postauksestani, se johtuu siitä, että kirjoittajaminäni on noussut täyteen mittaansa.











Noniin. Mun pää taitaa kohta räjähtää pelkästään sanoista "inspiraatio" ja "idea". Laskiko kukaan, montako kertaa käytin noita sanoja tässä postauksessa? :D No kuitenkin ihanaa, jos jaksoit lukea koko postauksen, ensi kertaan! <3


Kommentit

  1. Mä oon omasta mielestäni alkanut jossain vaiheessa kirjoittamaan samanlaista postausta! Mutta ihan mahtavaa, tykkäsin kovasti :) Taidan osata samaistua melkeinpä jokaiseen kohtaan, ja tosiaankin – nyt tekee mieli mennä kirjoittamaan mun suht pitkään tekeillä ollutta inspiraatiopostausta. Eli sun... jonkin sortin inspiraatopostaus inspiroi mua tekemään... inspiraatiopostausta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! 🤍🎵 Hei mahtavaa, että inspiroin edes jossain. 😂 Ootan innolla sun postausta!

      Poista
  2. OKEI EN EHTINY VIEL LUKEE LOPPUUN MUT PAKKO TULLA SANOO ET
    1. Äähhähhää mä repesin nois sun käteenkirjottamis kohis 😂😂❤️❤️
    2. Toi et mä aattelisin itteni siihen kuvaan, tohon siis mikä tos oli, mä sain siitä oikeesti inspiraatiota!! Kiitti! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *eli mihinkäs mä jäinkään*
      *jatkaa lukemista*

      Poista
    2. Hehh kiva 😂❤️
      Ihanaa et sait siitä inspistä! 🤍

      Poista
  3. Kiva postaus!

    Mä en saa kovin helposti inspiraatiota. Tai siis jotenkin, mutten noin helposti. Toisinaan yrirän kuvitella itseni johokin maailmaan, jossa olisi hauska elää, ja joskus ideasta tulee oikeasti jotain, mutta yleensä ei. Mutta jostain ne minunkin ideani kumpuavat, en vain tiedä, mistä.
    Esimerkiksi kun mä kirjoitan yhtä mun tosi pitkää tarinaa, mulla on juoni osittain suunniteltuna etukäteen, mutta sitten jotenkin käy niin, että muutankin juonta alkuperäisestä. Ja mä teen kirjoittaessa melkoisesti asiavirheitä, kun mä unohdan jotain tärkeää, ja sitten vaihdan sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Toi on harmi juttu, mullakin on toisinaan noin. Veikkaisin, et aika monella ideat muuttuvat hiukan ennen kuin teksti on valmis. Mutta kiva jos sä jaksat kirjoittaa vaikka tollasia ongelmia tuleekin vastaan! <3

      Poista
  4. Kummalliset väläykset on mood, mulla on aina toi sama. SE TUNNE KUN AAMULLA EI ENÄÄ MUISTA IDEAANSA ON IHAN KAMALA 😭
    Inspispostaukset, joo, ne on parhaita :))))
    "tai piiloudu saunan lauteiden alle" - sä et ymmärrä, kuinka suuri tarve mulla just tuli tehdä toi 😂😂
    Kiva postaus, sä olet kehittynyt jopa höpöttelyteksteissä, mä alan kohta olla kateellinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. JEP! 😭
      Rakkaan saunan vuoksi on ymmärrettävä. 🙃
      Voi kiitos 😂😂

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)