Teurastajia

Moikkelissss :D

Mä kirjoitin pitkästä aikaa säetekstin. Joten nyt saisitte nauttia siitä. :D Tai no...

Älä lue tätä, jos otsikko epäilyttää pelottavassa mielessä. Ei tää kai paha oo... Mutta kuitenkin, varoitus on aina olemassa. :)

En kehtaa nyt höpöttää muuta, joten jätän sen postauksen loppuun. :D



Kuva: Pixabay



Ulko-ovi kävi

eteiseen astui isä

käsissään möykky,

sellainen paperipussi

jonka sisällä voi olla

lähes mitä vaan,

vaikka ruumiin pää.

En kyllä niin usko

Mutta anyway


Isä huusi

"syömään"

(anteeksi siis

"SYÖMÄÄN!!")

ja mähän jouduin tulemaan,

vaikka

mulla ei enää ollutkaan

nälkä,

kuten sekunti sitten.


Istuuduin ruokapöytään

katselin,

kuinka äiti nosti

möykkypaperipussista

esiin sen möykyn

Ja mä meinasin heti

tukehtua maitooni,

kun näin mikä se oli.

Yskin

köh köh köh,

äiti tuijotti huolestuneena.

Pudistin päätäni

hymyillen

mutta mietin samalla

BROILERI

MÄ JOUDUN SYÖMÄÄN BROILERIA

JOKA ON KOKONAINEN

ILMAN PÄÄTÄ

MUTTA MITÄ VÄLIÄ

SE ON SILTI

SIELULTAAN KOKONAINEN KANA

Mutta aivan tyynesti katsoin

kuinka isä otti siitä

möykystä

palasen.

Katsoin kuinka

broilerin

raaja irtosi

kolisten

(tai siltä se kuulosti)

lautaselleni.


Syötiin

vaitonaisina

"Nauttien ruoasta"

sanoi isä

ja pörrötti päätäni

(hiukset tarpeeksi sekaisin jo

aamun jäljiltä).

Kaikki otti lisää,

kaivoi broilerin rintaa

nyhtäen lihaa

lihaalihaalihaaaaaaaa........

Pian kanasta oli jäljellä enää

muisto

ja luut

jos sitä mietit.


Mut mulle riitti

kun isä hymyili

äiti myös

ja kysyi

"ensiviikolla uudestaan?"

Lähdin pöydästä

kolisten

Jätin raadellun kanan yksin

pöydälle.


Meinasin vakavasti

oksentamista

- se desi viatonta broileria

pois kurkusta

mut en tehnyt mitään.


Nyyhkytin

peittoa vasten

ja ajattelin sumeana:


Miks ihmiset on tällaisia?

Miks näin tehdään?

Miks kanan pitää olla terveellisempää

kuin naudan ja sian?

Ja miks

viimeisistä broilereista

kiistellään lihatiskillä

vaikka olis parempi

et KUKAAN ei ota niitä?


Miksimiksimiksi

kanat ei saa olla rauhassa?


Me vaan tuhotaan maapalloa

vaikka

meidän pitäis korjata se

kanan höyhenillä,

jotka me ollaan

revitty irti

vaan

koska meillä on valtaa

olla ihan mitä tahdotaan.

Vaikka teurastajia.


Tai no...

Sitähän me kaikki

vaan oikeesti ollaan



***


Kirjoitin tän varmaan parissa minuutissa. No en oikeesti, mutta siltä se tuntui.

Mä haluan kertoa, että nää ajatukset tossa omistan minä itse. :) Jos kiinnostaa tää aihe ja muutenkin kanat, niin menkää salamana Fiksutyypin uskomattomaan kanablogiin, sillä sen avulla mäkin olen alkanut enemmän eläinten puolelle. <3

Kommentoikaa mitä tykkäätte. :) Itse en oikein pidä tästä tekstistä, mutta olihan mun pakko purkaa hieman kanaisia ajatuksiani tänne... :D


Kommentit

  1. Ihana, vaikka vähän raaka ja surullinen, MUTTA IHANA SILTI! 💚 Tää on oikeesti sellainen mielenkiintoinen säeteksti, jota oli kiva lukea. 👍🏻😊 Yleensä en tykkää säeteksteistä niin hirveesti mutta tästä tykkään. 💚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihan tosi tosi tosi paljon Viksu! 💚💚💚

      Poista
  2. Mä rakastan sun tyyliä kirjoittaa säetekstejä :D Mutta okei, jotenkin tämä aihe tuntui ettei se ihan toimi… Okei kutsu Fiksu ja Anni tänne niin ne kumoaa kokonaan mun sanomiset, mutta kuitenkin. Noh, en tiedä. Ei ihan sun paras postaus, MUTTA olen ehdottomasti maailman puolella enkä ole mikään vahvin lihankannattaja, eli älkää käsittäkö väärin ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ää kiitos, mä taas en 💞😂😫 Ymmärrän, koska mustakin tuntuu siltä. Tää on tosi... En tiiä. Jotain. Haha :D Kiitos, en mä käsitä väärin ❤️

      Poista
  3. Eräs lukija...12 kesäkuuta, 2023

    Ajatuksenahan tää on UPEA, eikä toteutuskaan oo huono. Ei siinä periaatteessa oo mitään vikaa, ja plussat aiheesta, joten mä en nyt keksi tästä valitettavaa :D Tykkäsin 👌🏻

    VastaaPoista
  4. NosiisvegaaniAnnitäälläihanjiihuu. :)) Ja älä kysy miksi se piti kirjoittaa yhteen 😭 Kuitenkin, mä voisin nyt puhua puoli tuntia vaikkapa siitä, että ihmiset usein häivyttää ajatuksistaan sen, mistä se liha on oikeasti tullut, eikä vaikka makaronilaatikossa näy, että sitä varten on täytynyt murhata eläin. Okei, mä aloin jo puhumaan - stop, Anni, stop. Joku tässä toteuksessa oli vähän pielessä, mutta mä en oikein osaa sanoa mikä... No, ei välitetä siitä. Hyvä 💜

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha 😂 Mäkin voisin puhua vaikka kuinka pitkään, vaikken ole mikään vegaani tai sinne päinkään. :)) Hah mä lukisin ihan mielelläni sun ajatuksia :D Kiitti <3

      Poista
  5. Jälleen kerran aloin nauraa vakavassa kohdassa - "SIELULTAAN KOKONAINEN KANA".
    Okei siis. Mä odotin täysin toisenlaista juttua otsikon, kuvan ja alkuselitysten perusteella. 😅 Tää vaikuttaa jotenkin hiomattomalta, ja (öööm mä en keksi oikeaa sanaa) ehkä naiivilta? Tai jotenkin noi ajatukset ei oo kuvattu kovin hyvin. Ei sun parhaita tekstejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule, mä ymmärrän sun huumorintajua :)
      Tjooh ymmärrän, samaa mieltä, mut kiitos mielipiteestä <3

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)