Kunnes kerron totuuden

Heipähei! Tällä kertaa olisi kirja-arvostelu, pitkästä aikaa. :D Hmm.. Tulkaa ihmeessä lukemaan postaus ja tutustumaan tähän kirjaan. <3


Kuva: Tammi

Perustiedot:

Kirjan nimi: Kunnes kerron totuuden
Kirjailija: Julie Berry
Julkaisuvuosi: 2013 (suomeksi 2014)
Alkuperäinen teos: All the truth that's in me
Kustantaja: Tammi
Suomentaja: Kaisa Kattelus
Sivumäärä: 288 sivua
Ikäsuositus: 12+
Kirjan genret: romantiikka, trilleri, draama


Takakansi:

"Millaista salaisuutta kantaa Judith, mykkä ja hyljeksitty tyttö? Hypnoottisen jännittävä rakkaustarina, trilleri ja kidnappausdraama."

Etukannen sisäpuoli 

(Joo kertokaa mikä sen oikea nimi on, siis sen tavallaan takakansitekstin, joka on kuitenkin etukannen sisäpuolella):


Klikkaa kuvaa
suurentaaksesi
"MITÄ JUDITHILLE JA LOTTIELLE OIKEIN TAPAHTUI?

Hätkähdyttävä tarina tytöstä, joka uskaltaa tehdä ihmeensä itse ja riskeerata kaiken rakkautensa vuoksi. Neljä vuotta sitten Judith ja hänen ystävänsä Lottie katosivat. Kaksi vuotta sitten Judith palasi takaisin, mutta yksin. Vain Judith tietää, mitä tapahtui, mutta hän on mykkä. Silti hän on täynnä äänetöntä puhetta, muistoja, vihaa, kaipuuta ja ennen kaikkea rakkautta lapsuudenystäväänsä Lucasia kohtaan.
    Lucas on menossa naimisiin kylän kaunottaren, Marian, kanssa, kun tulee tieto, että vihollinen on hyökkäämässä. Marian aloitteesta Judith alkaa opetella uudestaan puhumaan. Vähitellen ahdasmielisen yhteisön salaisuudet alkavat paljastua ja Judithin elämä muuttuu dramaattisella tavalla."



Mielipiteeni ennen kirjan lukemista:

Kirjan nimi on jo niin kiinnostava, että pakko on lainata. Ja kuvaus kuulostaa erittäin, erittäin mielenkiintoiselta. Tyttö, joka on jostain syystä mykkä. Mutta mites rakkaus liittyy tähän? Lukulistalle!

Mielipiteeni kirjan lukemisen aikana:

Alku: Hieman sekava, mutta pistää lukemaan.
Keskikohta: Jännittävä, mutta ei silleen oikeasti jännittävä. Mielenkiintoinen ja ihana, jotenkin erikoinen kirja. Päähenkilön, Judithin, ajatukset porautuvat lukijan päähän selkeänä ja siitä mä tykkään.
Loppu: Tuli liian nopeasti (oon sitä mieltä, et kirjan juoni ei saa pompahtaa sekunnissa takaisin alas onnellisuuteen), mutta tykkään. <3

Mielipiteeni kirjan jälkeen:

Mulla on aina kirjan luettua hieman sekava olo. Se johtuu siitä, että olen saanut projektin loppuun ja siitä, että KIRJAT VAAN ON KIRJOJA. Useat kirjat alkavat yleensä ihan tylsästi, mutta loppuvat liian kiinnostavasti. MUTTA AIHEESEEN.

Kunnes kerron totuuden on ihana kirja. Vähän koskettava, jännittävä, romanttinen, omalaatuinen. Kirjassa ei kerrota mikä aikakausi on meneillään, mutta päätellen muusta miljööstä taidetaan olla vielä 1900-luvulla, pienessä maalaiskylässä. Se ei kuitenkaan häirinnyt, ei yhtään.


Jotain henkilöistä:

Päähenkilö Judith on kiinnostava hahmo. Kirja kerrotaan hänen näkökulmastaan, minäkertojalla. Mutta Kunnes kerron totuuden on siitä poikkeuksellinen kirja, että Judith ei ole vain kirjan päähenkilö. Hän ikään kuin sulautuu lukijaan. Musta ainakin tuntui siltä, että mä ja Judith lähennyttiin tuon kirjan aikana (älkää kysykö miten). Ja jos lukee muita arvosteluja tästä kirjasta, monet sanovat samaa.

"Minä en usko ihmeisiin. Vangitsijani väitti, että siunattu Neitsyt oli ilmestynyt hänelle ja sanonut, ettei hän saa enää tehdä tekosiaan, ei myöskään riistää henkeäni." - Sivulta 38

Lucas. Voi Lucas, mikä mies hän onkaan. Judithia vanhempi, komea (tai niin kerrotaan) mies, entinen Judithin ystävä (ja ihastus). Mun mielipide hänestä on neutraali, eli en osaa sanoa muuta. :)

"'Judith', sanot hiljaa, 'jos minä pääsisin tästä vapaaksi ja pyytäisin sinua lähtemään kanssani, ratsastamaan Aaveella länteen tänä yönä, tulisitko sinä?'" - Sivulta 238

Lottiesta mä en tykkää jostain syystä kauheasti. Lottie tosin on aika vaiettu hahmo tässä kirjassa.

"Lottien kasvoista kuvastui pelko, kun mies tuli - pelko mutta ei kauhu. Hän ei odottanut kuolevansa." - Sivulta 268

Darrelista mä tykkään! Hän on Judithin pikkuveli, jonka... Enpäs kerrokaan. ;) No, Darrel on rohkea ja muutenkin kiva hahmo. :)

"Darrel istuu tuolissa pöydän ääressä ja tekee kipukouristusten lomassa pieniä askareita äidille. Kun äiti ei keksi niitä enempää, hän panee Darrelin lukemaan raamattua ääneen samalla, kun hän työskentelee. Kadehdin Darrelin samettista ääntä, hänen sujuvaa lukemistaan." - Sivulta 132

Ezra Whiting, eli Eversti, eli kaiken alku. Törkimys, mutta kuitenkin rohkea ja... Joo.

"Evertsi nähtiin viimeisen kerran elossa sinä iltana, kun hänen talonsa paloi niin kuin ei minkään talon pitäisi palaa, paukkuen ja jylisten, tuhoutuen tuhkaksi ennen kuin kukaan ehti paikalle. Koko hänen omaisuutensa paloi poroksi, ja hän pakeni tietymättömiin." - Sivulta 36

Rupert Gillis on inhottava. INHOTTAVA! Totta kai kirjoissa pitää olla niitä epämiellyttäviä tyyppejä, mutta Gillisiä mä inhoan todella. Se kapinen vanha miehenkuvatus.... En voi kertoa liikaa, sillä en tahdo paljastaa teille koko juonta...

"Hän kumartuu niin, että hänen vahingoniloiset kasvonsa ovat minun kasvojeni alapuolella. Suljen silmät. 'Lucas Whiting ei koskaan ota teitä omakseen.' Hän nauraa. Sitten hän vakavoituu. 'Minä tekisin teistä kunniallisen naisen. Olen aina pitänyt vaiteliaisuutta naisessa hyveenä.'" - Sivulta 231


Arvosanani:

En voi antaa täyttä kymppiä, mutta 9½ olisi mun mielipide tästä kirjasta. Eli tykkään kovasti. <3



***

Sanokaas armaat lukijani, onko teistä kivempi lukea kirja-arvostelusta
1. vapaamuotoista (hieman sekavaa?) tekstiä
    vai
2. selkeästi väliotsikoitua tekstiä kuten tämä?

Mä rakastan selkeyttä ja väliotsikoita, entä te?

Ja kommentoikaa myös, ootteko kuulleet tästä kirjasta ja kiinnostaako lukea tämä. :D

Palautetta alas jos haluatte antaa, kiitos <3

Kommentit

  1. Eräs lukija...31 toukokuuta, 2023

    Ensinnäkin vastaus lopun kysymykseen ennen kuin unohdan: äänestän kakkosta :)

    ***

    Poistin tästä mun hianot sekoilut, ja sanon nyt vaan, että tää oli loistava kirja-arvostelu :D Saatan lisätäkin lukulistalle ✨️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos äänestä :))
      Miks sä poistit ne? Mä rakastan sekoiluja 😭
      Kiitossssssss Eräs lukija... 🤍✨ Hei millä lempinimellä sua vois kutsua.... Erä.... Eräjorma? 😂 Elu? 😂

      Poista
    2. Eräjorma :DD31 toukokuuta, 2023

      Ei hätää, mä vaan mietin vahingossa ääneen, että on epäreilua jättää tää näin, koska mä haluan tietää tosta kirjasta enemmän. HETI. Mutta ehkä oli hyvä, että poistin ne - mä kuitenkin katuisin, jos oisit spoilannut jotain 😂 Ja Eräjorma on täydellinen :D

      Poista
    3. Hahah 😂 Joo, mä meinasin jo spoilata vähän kaikkea tosta kirjasta. 😂 Oi, terve Eräjorma :D

      Poista
    4. Oi terve vaan, Aasi :D

      Poista
    5. Öö kutsutko sä mua aasiksi? 😂

      Poista
    6. Öö kutsun, se lukee tietosivullakin :)

      Poista
  2. Pakko. Päästä. HETI. Lukemaan. Tuo. Vaikuttaa niin mielenkiintoiselta, että aion metsästää sen heti seuraavaksi kirjastosta. Ja siis tässä itse arvostelussa rakastan tätä SELKEYTTÄ, otsikoita ja kaikkea. Ehkä siitä voi päätellä kantani sun kysymykseen tossa lopussa... Vaihtoehto 2 kuulostaa paremmalta. :D Kiva myös, kun kerroit noista hahmoista vuorotellen, ja LAINAUKSET siinä alapuolella 👌😌

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa!! Raportoi mulle sitten sun mielipide kun oot lukenut, jookos? 💜💪 Oh, kiitos tosi paljon 💖 Totta kai, lainaukset on best 💭💪

      Poista
  3. Ensin äänestän kakkosta.

    Itse en ehkä tuota kirjaa lue, ei kuulosta mun tän hetken lukukiinnostuksilta, mutta ehkä joskus? Mulla on tapana vaan listata hyviä kirjoja ja lisätä perään "(joskus myöhemmin)" 😂😂 Mutta siis tosi hyvin kerrottu ja kiinnostuin sen verran, että luen ehkä joskus myöhemmin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva :D
      Joo arvasinkin, mut ehkä joskus luet tän! :D
      Kiitos paljon <3

      Poista
  4. Äänestän ykköstä :D Muista poiketen totta kai 🙄
    Mun mielestä aivan upea kirja-arvostelu. Niin selkeästi ja tarkasti kerrottu, kuitenkin paljastamatta liikaa. Tämä kirja kuulosti tosi hyvältä ja varmasti luen sen 🤍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, mut saat sä tietty olla eri mieltä!! :D
      Kiitos ihan tositositosi paljon 🤍

      Poista
  5. Mä äänestän ehdottomasti kakkosta, selkeys oli kivaa! Ja kirja vaikuttaa myös hyvältä, mutta ne noin neljäkymmentä lukematonta kirjaani plus samanpituinen TBR-lista vähän saattaisivat hankaloittaa asioita, jos aikoisin lukea sen. 🥲

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva tietää, kiitos! <3
      Tajuan erittäin hyvin, mullakin on vähän kertynyt kirjoja lukulistalle... No, lue tää sitten joskus :)

      Poista
  6. Okei, mikäköhän virhe mulle on tapahtunut kun sanoin ykkösen. Noh, tarkoitin kakkosta..
    Mut siis oli mulla oikeeta asiaa. Mä lainasin tämän kirjan tänään kirjastosta ja alan lukemaan jossain kohtaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei 😂
      Uu ihanaa! Raportoi mulle sitten mitä pidät, jooko? <3

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)