En tehnyt mitään

Heipodei! Nyt olisi taas tarina. Ei kovin pitkä, mutta tarina silti. :) Tää oli aiemmin kirjoitettu koulussa, mutta päätin nyt julkaista täälläkin. En ole vielä saanut arvosanaa, joten... Mitä te antaisitte tälle? Katsotaan, onko opettajani tiukempi vai lepsumpi kuin te. ;)

Ps. Tää ei sisällä mun mielestä mitään raakaa materiaalia, mutta sairaaloita pelkäävien kannattaa jättää tämä postaus väliin. :) (Ja joo, kyllä sairaaloitakin voi ihan helposti pelätä, mäkin kammoan vähän niitä.)


Kuva: Pixabay

En tehnyt mitään

Sairaalahuoneessa oli tavalliseen tapaan valkoista ja hiljaista. Hengityskone vieressäni vilkutti punaista valoa, mutten hätääntynyt. Sen kuului vilkuttaa ja joskus piipata, kun hoitajan piti tulla paikalle tarkistamaan vointini.


Minä odotin. Odotin sitä, kun kaikki loppuisi vihdoin. Kun kaikki olisi pyyhitty luutulla pois narisevilta lankuilta. Kun kaikki olisi vain sanoja harmaalla paperilla, kukkia hauta-arkun päällä.


Tuijotin kirjaa edessäni. Kirja ei liikkunut. Ei tietenkään, mitä kuvittelin? Sanat hyppivät riveillä edestakaisin ja suuntasivat pääni ohi jonnekin kaukaisuuteen. Yritin erottaa kirjaimia, mutta pian U:sta tuli O ja B:stä S, kaikki sumenivat ja vaihtoivat muotoa päässäni. En tajunnut, miksi. Yleensä pystyin lukemaan, vaikkakin hitaasti ja huulia liikuttaen. Lopulta luovutin ja siirsin katseeni ylös juuri parahiksi nähdäkseni, kuinka sairaanhoitaja pyyhälsi huoneeseen, vilkaisi hengityskonetta ja nosti sitten suunsa korviin huomatessaan katseeni.


“Hilla, miltä olo tuntuu?” hän kysyi ja suoristi nimikylttiään, joka roikkui hänen paidastaan hakaneulalla. Siinä luki “Maria Haapala”.

“Väsyttää vain”, vastasin ja kuin sanojeni tehosteeksi hieraisin silmiäni vapaalla kädelläni, joka ei retkottanut vieressäni kuolleen näköisenä kuten toinen käteni.

Hoitaja nyökkäsi myötätuntoisena. “Onko sinulla nälkä?”

“Ei.”


Minulla ei ollut juuri koskaan nälkä. Leukemia oli vienyt voimani ja ruokahaluni lähes täysin. Kolme vuotta sitten olin vielä omistanut kasan suklaata yöpöytäni laatikossa, mutta enää en edes muistanut, miltä mokoma suklaa maistui. Ehkä siinä oli pieni pähkinäinen aromi. Tai sitten sellainen kermainen.


Sairaanhoitaja katsoi minua hetken hiljaa ja sanoi sitten: “Hilla, muistathan, että sinulla on illalla taas nukuttaminen.”

Muistin. Muistin oikein hyvin. Mutta sillä ei ollut enää mitään väliä. Kaikki kerkeäisi loppua ennen nukuttamista.


Olin juuri avaamassa suutani, kun hoitaja katsoi säikähtäneenä puhelintaan. “Anteeksi, mutta minun on lähdettävä”, hän sanoi. “Akuutti tapaus länsisiivessä.”

Akuutti tapaus. Kuulosti pelottavalta. Se kuulosti vieläkin pelottavammalta, kun tiesin, että joutuisin itsekin akuuttiin tapaukseen pian.


Sairaanhoitajan mentyä puristin molemmat käteni nyrkkiin ja tunsin, kuinka elinvoima tuntui vähenevän niistä sekunti sekunnilta. Minulla oli hieno koe: kuinka nopeasti voimani vähenivät niin huonoon suuntaan, etten enää saisi kämmeniini puristettua kynsieni jälkiä. Painoin kynteni kämmeniini. Heikot jäljet.


Katsoin valkoisen seinän pientä tahraa. Sairaalassa oli tahra, ihmeellistä. Silmiini kihosi kyyneliä, kun mieleeni tuli muisto. Muistin äidin ja isän. Muistin, kuinka olimme eräässä pikkukahvilassa viime kesänä, juuri ennen sairauteni uusiutumista. Me olimme juuri tilanneet mustikkamuffinit ja kaakaot (paitsi isälle kahvin). Muistan elävästi, kuinka kerroin jonkun niin hauskan asian, että isäni mustikkamuffini tipahti hänen syliinsä. Muistan sen pienen sinisen tahran isän farkuissa, joka ei koskaan lähtenyt pois. Se oli elämäni onnellisin päivä viimeisimmän kolmen vuoden aikana. Ja se tulisi olemaan viimeisin onnellinen päiväni koskaan,

ikinä,

milloinkaan.


Minä itkin. Itkin niin, että kyynelet putosivat valkoiselle sairaalapaidalleni. Niistäkin tuli tahroja. Miljoonia tahroja, jotka kuitenkin katosivat pian.


Yritin hapuilla puhelinta pyödältä vierestäni. Sitä ei ollut. Ei tietenkään. Pakokauhu sisälläni kasvoi. Hengitykseni kiivastui ja yritin puristaa käteni taas nyrkkiin. Ei jälkiä. Yritin raapia vapaalla, oikealla kädelläni toista kättä. Ei jälkiä. Painoin kynteni niin syvälle ihooni, kuin pystyin. En kuitenkaan pystynyt. Tärisin yhtä kovaa kuin bussi, jolla olin joskus mennyt kouluun äidin kanssa. Joskus. Kyyneliä alkoi olla niin paljon, etten enää osannut laskea niitä. Mustikkatahra isän housuilla, yritin ajatella. Äitini lämmin käsi ympärilläni. Koti. Kymppi ympäristöopin kokeesta. Ruokalista, johon piirsin sydämiä vanhempieni iloksi. Kaikki nuo olivat muistoja. Vain muistoja.


Halusin tuntea vanhempieni katseen vielä kerran ylläni. Kaipasin heitä niin hirveästi.


Ja sitten hengähdin syvään viimeisen kerran. Tärisin.


Ja sitten minä kuolin. Noin vain. Kyynelten tahraamana, pienenä leukemiatyttönä. Yksin. Ihan täysin yksin. En olisi halunnut kuolla näin. Kuoleminen yksin valkoisessa sairaalahuoneessa hoitajan lähdettyä sairaalan länsisiipeen ei ollut kivaa. Se oli sydäntäraastavan hirveää. Niin hirveää, ettei sille olisi ollut yhtäkään sanaa. Ja tässä se hirvein juttu oli, että minä olin tiennyt tämän koko ajan. Minä kuolisin leukemian uusiutumiseen. Enkä tehnyt mitään.


En tehnyt yhtään mitään.




✿ ✿ ✿⁠



Noniin, mikä on teidän mielipiteenne? Mä itse en tykkää lopusta - tai siis se on väärällä tavalla dramaattinen ja loppuu liian nopeasti. :)


No mutta ensi postaukseen!


Ps. EUROVIISUT ON TÄNÄÄN 🔥❤️


Kommentit

  1. Eräs lukija...13 toukokuuta, 2023

    Perho, tää on surullista. Sekä hyvällä että huonolla tavalla - hyvällä tavalla, koska surulliset tekstit on niin koskettavia ja tää oli just sellainen, huonolla tavalla, koska TOI LOPPU. Tai siis... tää alkoi niin ihanasti, mut sitten se vaan loppui kuin seinään, mikä ei mun mielestä sopinut tähän. Tai sopi, mutta se jäi vähän... keskeneräisen oloiseks. No okei, mitä mä nyt selitän?? IHANA 😭

    Ps. Mun veikkaus on, että sä saat vähintään 10:n tästä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just tota mä tarkoitan - surullinen mutta.. ei silleen oikealla tavalla. :) Ymmärrän täysin ja arvostan tätä kommenttia tosi paljon. <3 Kiitoooos ❤️‍🔥

      Ps. Miten tää voi olla samalla keskeneräinen ja silleen huono, mutta kympin arvoinen? Kysyn vaan 😂

      Poista
    2. Eräs lukija...13 toukokuuta, 2023

      Sillä tavalla, että mun teorian mukaan sun open on pakko antaa jollekin hyvä arvosana ja sulla oli ehdottomasti paras teksti, joten... :D

      Poista
    3. Oh, kiitos paljon :D

      Poista
  2. Tää on ihana! Mä rakastan tätä! 💚 Jotenkin se loppu oli samalla töksähtävä, mutta samalla se sopi tähän. Mutta tää on kuitenkin SUPERIHANA! 💚👍🏻😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai nii ja sun pitää ehdottomasti saada tästä 10.

      Poista
    2. Tosi ihanaa, että loppu sopi sun mielestä tähän. 💚💚 Kiitos paljonpaljon Viksu!

      Poista
  3. Perhonen sä osaat aina yllättää 🥹🥺 Tää oli aivan ihana oikeesti ❤️❤️ Siis ku mä välillä luen jotai uutisjuttuja ja sit jos se on hyvä nii mä painan sieltä ylhäältä sitä jotai "Tallenna". No, mä meinasin tehä tässä nii, koska tää vaa oli nii HYVÄ ❤️❤️🥺✨🥹

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osaan vai? 🥹 Aaww kiitos miljoonasti, sä teit mun aamusta heti paremman ❤️🥹🥹

      Poista
  4. Mä tykkään tästä oikeasti. Tämä sairaalateema on hauska (ei en mä voi käyttää tota sanaa. Okei yritä ymmärtää mitä mä tarkotan :D). Loppu ehkä tulee vähän yllättäen, mutta toisaalta se sopii tähän todella hyvin. Tykkään <33
    Riippuu paljon sun opettajasta mitä saat arvosanaksi. Mä sain kirjoitelmasta kympin, vaikka se meni vähän päin jotakin. 9,5-10 :)
    Hahah, mun asteikolla 9, mutta jos pitää koulua miettiä niin 9,5-10 ehdottomasti! (Koulussa ei ole niin kovatasoista kirjoittamista…)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos toooosiiii paljon <33 Ymmärrän, hauskuus ei ehkä oo oikea sana mut.. Jooh. :D
      Joo, mä sain tästä kympin! Koulun äikkä/suomi pitäis olla tiukempaa (paitsi se ei olis oikein muille..). Tän takia mä haluan johonkin kirjoitusryhmään, koska niissä olis joku oikeesti osaava opettaja ja luulen, että tarkemmat perustelut. :D

      Poista
  5. Okei. Oookei. Tää on... hmm. Hyvä, mutta ei niin hyvä kuin olisi voinut olla - silti tosi hyvä, ja mä pidin tästä. Ehkä aika perus, tai sellainen, että tähän olisi voinut lisätä jotain, mutta kelpaa tää näinkin. Ja vaikka et olis kertonut opettajan arvosanaa, mä oisin arvannut, että se antaa kympin, koulussa ei oikein voi arvostella tämäntasoisia teksetjä mitenkään muuten haha :D <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jei ihanaa, että tykkäsit! :D Joo ymmärrän täysin. :) Sepä se, koulussa annetaan kymppi jopa jollekin tyypille kuten mun laberille joka ei osaa kirjoittaa yhtään. 😂 Kiitoss 💙

      Poista
  6. Miks mä luulin eka et tää päähenkilö on tosi vanha 😭 Okei anyways. Hyvä, mutta ei ihmeellinen - sulla on parempiakin. Kelpasi tosin varmaan opettajalle enemmän kuin hyvin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkea sitä luulee. :)
      Joo ymmärrän, kiitos!!

      Poista
  7. Nonni, kommentoidaas vuosi myöhässä tarinaan...
    Mutta siis, kattelin noita tarinat-osion juttuja, ja tää jotenkin pisti silmään, sen takia että vaikutti niin hyvältä! Ja tää oli, ihan ihanaaa.... Niin surullinen kylläkin :( <3 Ehkä vähän töksähtävä loppu, mutta silti aivan mahtava tarina :))

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)