Tapojani lukiessa

Helouu! Tämän postauksen aiheena ovat mun omat tapani lukiessani. Kerron siis tapoja, joilta en useasti voi välttyä lukiessani kirjaa. (Tai miksei tarinaakin.) Tässä joukossa on varmasti monille tuttuja juttuja, mutta en tiedä, ehkä jotain outoakin löytyy. :) 

Tervetuloa <3


Kuva: Pexels


Luen takakannen useasti

Luen siis aina takakannen ensimmäiseksi, totta kai. Mä en ole niitä ihmisiä, jotka ottavat kirjastosta vaan jonkun kirjan lukematta ensin huolellisesti takakantta. Jos takakansi ei nappaa, en lainaa kirjaa. Yksinkertaista!

Lisäksi luen takakannen useasti kirjan lukemisen aikana. Unohdan joskus mikä koko juonessa oli kysymys, joten siksi tulee luettua takakansi moneen kertaan. Mutta ainakin jää mieleen, eikö totta?


 

Luen aina ensin kirjan viimeisen sivun

No en aina ihan ensimmäiseksi. Usein luen kirjaa muutaman sivun, tai muutaman lauseen (mikäli se on tylsä alku) ja sitten hyppään viimeiselle sivulle ja luen sen. Ja joskus se spoilaa minulle aika paljon, joten joo. Siinä tilanteessa voin vain todeta itselleni että "mahtavaa. Just tätä pelkäsinkin." En ymmärrä itseäni. Mutta jotenkin viimeinen sivu, se on aina luettava ensimmäisten joukossa. Tästä on muodostunut mulle huono tapa, haha. :) Ja joskus jään koukkuun kirjaan ja vahingossa luen monta sivua - takaapäin, tietysti. Ja spoilaan samalla itselleni koko kirjan. Hei, taputa jo, jos et vielä! >:)

 


Pyörittelen kirjanmerkkiä käsissäni

Normi juttu. Niin varmaan te ajattelette. No niinhän se onkin, mutta oli pakko laittaa tämä tähän, koska kirjanmerkkien hipeltely on mulle vain niin tyypillistä.

 


Lukunopeus vaihtelee suuresti

Taas normaali juttu. Mutta siis, joskus luen niin nopeasti, etten enää muista mitä äsken oli tapahtunut ja hyppelen useiden kohtien yli. Välillä välistä jää jopa kokonaisia kappaleita, mikä on melko ikävää, koska joudun lukemaan ne pian uudestaan ja ehkä vielä uudestaan.

Joskus taas luen niin hitaasti, että jokainen sanakin merkitsee paljon. Mietin tarkasti kaikkea ja kysymyksiä satelee päähenkilölle (joka ei tietenkään vastaa, ikävä juttu). Miksi et jo tee sitä? Miksi et juokse? Etkö sä nää, että hän valehtelee?

Lukunopeus riippuu tietysti kirjasta (tai muusta luettavasta jutusta). Jos alku nappaa heti mukaansa, luen aika hitaasti. Jos taas alku ei kiinnosta, luen usein silti loppuun, tosin nopeasti ja sitten en tiedä mitä oli tapahtunut. Pätee myös postauksiin! Pakko tunnustaa, että jos jonkun tarinan alku ei kiinnosta, en välttämättä lue sitä loppuun asti.:D

 


Etsin kirjasta kiinnostavimmat kohdat ja luen ne

Eli saatan selata vaikka kuinka pitkälle tekstiin, kunnes vastaan tulee joku oikein ihana, kiinnostava tai jännittävä kohta. Sitten luen sen - monta kertaa.

Tämäkin on erittäin huono tapa. Arvaatte varmaan miksi. SPOILAAN ITSELLENI KAIKEN. Tai vähintään ne kiinnostavat kohdat. Ja sen jälkeenhän ne ei ole enää kiinnostavia.

 


Elehdin henkilöiden mukaan

Jos joku henkilö itkee ja se kuvataan hyvin todenmukaisesti, luultavasti munkin suupielet kallistuu alaspäin. Jos vaikka kerrotaan "hän itki", ei se saa mussa aikaan mitään. Mutta kuvitelkaa nuo kaksi sanaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti kuvattuna, niin jo kaikki muuttuu.

Hauska fakta tähän väliin: jos mä laitan johonkin emojin, niin mä onnistun aina huomaamattani vääntämään mun naamalle samanlaisen ilmeen, kuin siinä emojissa. Mä alan hymyilemään jos laitan tän emojin 😁 ja vääntämään mun naamalle ihme ilmeen kun laitan tän 🤪. Ihan sairaan häiritsevää T: Paras Ilmeilijä ikinä



Aloittamisen ja lopettamisen vaikeus

Mä olen laiska aloittamaan lukemista. PAITSI jos takakansi on niin nappaava. Sellainen on kyllä tosi, tosi harva kirja. Mä pakotan itseni lukemaan ja tadaa, siitä se lähtee. Useimmiten jumitun kirjaan tunniksi pidempään kuin oli tarkoitus.

Ristiriitaista ja hyvin ärsyttävää, mutta toisaalta ihan hyvä. Kyllä ne kirjat hyllyssä jotenkin tulee sitten luettua! :)



 ***


Jos nämä tavat yhdistää, lopputuloksena saattaa olla vähän huono lukukokemus. Ehkä tämä sivuilta toisille hyppiminen kannattaa jättää pois, koska se on niin kuin jo sanoin, ERITTÄIN huono tapa. Toivon usein, että voisin lukea ilman hyppimättä sivujen tai sanojenkaan yli. Välillä se onnistuu, kun oikein hyvä kirja sattuu kohdalle. :'D (Mä en muuten ihan helposti luokittele kirjoja hyvien puolelle. Bion me :) (believe it or not))

Kommentit

  1. Eräs lukija...15 maaliskuuta, 2023

    Haha, toi luen-viimeisen-sivun-ensin-juttu ja ne ilmeet... mä niin haluaisin nähdä, miten sä luet kirjan. 😂 Mutta saihan tästäkin hyvän käsityksen ;)

    Itse luen kirjan yleensä alusta loppuun lukematta takakantta, joten mä olen selvästi tylsempi lukija... :3

    Ai niin, vastaan muuten siihen kyselyyn heti, kun ehdin. Nyt on vähän kiire. *alkaa taas selittää jotain, mikä ei liity mihinkään* Joo. Kiva postaus, kuten aina! ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eräs lukija...15 maaliskuuta, 2023

      Kyselyyn vastattu! <33

      Poista
    2. Hahhah, kiitos paljon 😂❤️ Sä oot siis paljon JÄRKEVÄMPI lukija kuin mä. 😂 Ja kiitos myös, kun vastasit kyselyyn 💖

      Poista
  2. Okei, munkin on pakko myöntää, ettet ole ainut, jolle on jäänyt päälle tuo kurkkimistapa… 😅 Mutta joo, oli hyvä postaus!
    Joo, menen tästä tekemään sen kyselyn…😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiva etten oo ainoo. 😂 Kiitos 🖤

      Poista
  3. Kiva postaus! Nyt mulla on sellainen fiilis, että pitää kommentoida jokaiseen yksitellen, joten köh köh...
    - Joo, mäkin luen takakannen useampaan otteeseen. Tottakai se pitää lukea ennen kirjan lukemisen aloittamista, koska muutenhan ei tiedä edes että kiinnostaako kirja! Mä tosin kyllä kerran valitsin kirjan, jonka takakansi, nimi ja kansikuva vaikuttivat kiinnostavilta, mutta se kirja oli huono. Jätin kesken.
    - Luetko sä oikeasti aina SEN VIIMEISEN SIVUN?! D: Eieiei, ja jäät koukkuun lukien sitä VÄÄRÄSTÄ KOHTAA?! :( *raikuvat aplodit*
    - Kummallinen juttu: mä en käytä kirjanmerkkiä. En siis voi samaistua tähän :D
    - Mulla on sama juttu, mutta päinvastaisissa tilanteissa. Jos on tylsä kohta, mä luen hitaasti ja ajatukset lähtee vaeltelemaan jossain muualla, saatan unohtaa juuri lukemani kohdan ja lukea sen sitten monta kertaa uudestaan... Jos on hyvä kohta ja saavutan sellaisen lukuflown, luen ihan hillittömän nopeasti ja muistan kaiken.
    - Perhoooo :( NO EI. Kyllä mullekin välillä käy niin, mutta useimmiten puolivahingossa. Kyllä, PUOLIvahingossa.
    - Mä en itse asiassa oo täysin varma, että käykö mulle näin. Se on kuitenkin hyvin todennäköistä!
    - Mulla on aloittamisen vaikeus jos en oo tosi innostunut kirjasta tai jos se alku on tylsä. Jos alku on tylsä, on suurempi todennäköisyys että se joutuu hylättyjen kirjojen listalle... ja kirjojen hylkääminen ei ole välttämättä kaikista fiksuin homma. Lopetus taas on helppoa, mutta jos kirja on ollut tosi hyvä, saattaa tulla haikea olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syy, miksen vastannut tähän silloin kun muihinkin on se, että mun piti valmistautua vastaamaan Viilin The SuperKommenttiin. :D
      - Totta kai! Mäkin jätän kesken tylsiä kirjoja. :)
      - Joo.. no en aina mutta neljä viidestä kerrasta luen. Kiitos ablodeista. :)
      - Whaat miten sä sitten pysyt kärryillä, missä sä oot menossa? 😭
      - Kiva 😂 Mä tiedänkin muutamia ihmisiä, joilla on toi sama.
      - Hehehehhehhe..
      - Kiva kuulla jos en oo ainut. 😂
      - Just noin, tylsät kirjat ei kutsu luokseen. :'D Mullekin tulee haikea olo, jotenkin sellainen, että oon päättänyt jonkin suuremmankin urakan. 😂
      Kiitos paljon kommentista ❤️

      Poista
  4. Apua ei itken. Mä en koskaan tule ymmärtämään tota vikojen sivujen juttua - mäkin avaan kirjan random kohdasta joskus ja luen kaks lausetta, jotta on sit myöhemmin kiva tajuta, mitä niissä oikeasti tapahtuu, MUT EN MÄ LÄHDE LUKEMAAN SIITÄ MONTAA SIVUA 😭 Ja tavallaan samaistun tohon ilmejuttuun, koska mun on aina pakko matkia kaikkia ilmeitä ja eleitä lukiessani myös, mut en mä kyllä itkemään ala. :D Ihan kiva postaus, ehkä vähän lyhyt, mut eipä tällaiseen paljoa keksi 🤷

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, en mäkään ymmärrä. Mä vaan luen niitä vikoja sivuja 😭
      Kiva kiva. :D Itkeminen ei kuulu munkaan tämänhetkisiin kirjojenlukutapoihin - tosin se taitaa johtua siitä mitä luen. :D Khiitoss

      Poista

Lähetä kommentti

Superihanaa, jos olet päättänyt kommentoida! Otan mieluusti vastaan kommentteja, ja joskus ne ovat päiväni piristys 🤍 Sekä negatiivinen että positiivinen palaute on sallittu - ja oikeastaan negatiivinen kehittää enemmän. Pituudella ei ole mitään väliä, kommaa siten miltä hyvältä tuntuu. ;)